Kurosawakuriosa

Jag har äntligen hittat en ursäkt till att blogga: en perfekt paus från hemtentan!

Det som fyller inlägget idag är en diskussion jag och några andra hade kring varför det gjorts så många filmer inspirerade av Akira Kurosawas film Yojimbo (1961). De filmer jag vet som som gjorts med en liknande historia är A Fistful of dollars (1964), Hrafninn Flýgur (Korpen Flyger) (1984) och Last Man Standing (1996). Frågan är då ifall detta är den ursprungliga insperationskällan, eller ifall Kurosawa hade hämtat inspiration från annat håll?

Svaret är att Kurosawa tog stora delar av historien i Film Noir klasikern The Glass Key (1942), som i sin tur är en bearbetning av boken med samma namn skriven av Dashiell Hammett.

Kanske inte den mest givande faktan att veta, men den dagen jag får en TP-fråga om det så vet jag!


Kommentarer
Postat av: jontha

2009-11-01 @ 01:21:29
Postat av: jonta

okej det är ett krydd, men den är på korrekturläsning just nu. Ska fixa te resten på måndag och tisdag. Man kommer nog aldrig vara färdig med den. Och det är första tentan så det kan gå åt helvete vilket fall som helst.

KUKEN

2009-11-01 @ 01:22:22
URL: http://kaptenhadiraja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0