Kurosawa-kuriosa 2: Akira och George Lucas

Jag ska börja med att rätta mitt förra inlägg angående Kurosawa. Under mitt uppsatsskrivande upptäckte jag att det inte alls var The Glass Key som var den huvudsakliga inspirationen till Yojimbo, utan en annan historia av Dashiell Hammet: Red Harvest. Men mer om detta en annan dag.

Häromdagen slökollade jag och en polare på ett avsnitt av Star Wars: The Clone Wars, en animerad serie som utspelar sig mellan två av Star Wars filmerna. Avsnittet handlade om en ung jedi som hade fått sitt ljussvärd stulet av en ficktjuv. Hon är sedan väldigt ivrig att få tillbaka svärdet, då hon känner en stark oro över att svärdet kan göra skada i fel händer. Hon får hjälp av en äldre jedi som lär henne att tålamod är en dygd och historien får till sist ett lyckligt slut (Surprise!). Hela avsnittet kände jag dock att den här historien verkligen påminde om något annat jag sett. Till slut kom jag på det: Stray Dog (1949) handlar om en ung polis som får sitt tjänstevapen stulet och plågas av ångestkänslor av de skador som pistolen orsakar. Även i denna historia tar huvudkaraktären hjälp av en äldre mentor. En slump? Jag tror inte det. Gamle Kurosawa inspirerar överallt.
Detta är dock inte första gången som vi får se en av Akiras filmer vara förlaga till George Lucas berättelser. Star Wars (IV: A New Hope) (1977) har hämtat stora delar av sin historia från filmen The Hidden Fortress (1958). Gamle kurosawa inspirerar överallt...


Kommentarer
Postat av: Sandra

Det låter som en utmärkt idé! Och året därpå blir det förhoppningsvis parmiddag :)



Hur går det med filmprojektet? Har ni kommit någon vart?

2010-02-18 @ 17:38:52
URL: http://unoconcet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0