Mark Wahlberg gör bara remakes

Jag är vinterkräksjuk. Mår visserligen bättre, men har knappt fått i mig någon nämnvärd energi eller näring på 5 dagar så åkte hem till mitt föräldrarhem för att låtan morsan/min privata läkare kika lite på mig. Den rekommendation läkaren gav mig var att käka potatismos och sedan kolla på den isländska filmen Reykjavík-Rotterdam (2008). Det var en ganska underhållande liten lock stock and two smooking snatch historia med mycket slang i en isländsk miljö. Baltasar Kormákur, mannen bakom filmer som 101 Reykjavik och A little trip to heaven, hade huvudrollen och övertygade bra. Trots att filmen totalt saknade humor och var ganska överdriven hade den ändå vunnit fem eddapriser (tänk isländsk motsvarighet till guldbagge), och när jag tänker efter var den ganska snygg och hade en rätt genomtänkt historia.

Jag blev nyfiken och knapprade in imdb.com på min lilla HP dator och började kika lite mer på den. Då såg texten som chockade mig lika mycket som en Jackson Pollock: NewsDesk:Mark Wahlberg heads for untitled Reykjavik-Rotterdam Remake. Jag tänkte att det här kan inte stämma, men fan det verkar vara sant http://www.imdb.com/name/nm0000242/.

Sedan började jag fundera. Mark Wahlberg. Har inte han gjort väldigt många remakes? Jag menar först har vi Planet of the Apes (2001) som tidigare har gjorts under samma namn 1968. Sedan The Italian Job (2003) som finns i en tidigare version från 1969. Vidare går vi till oscarsbelönade The Departed (2006) som är en transnationell remake av Infernal Affairs (2002) och nu även denna nya Isländska film. Har jag en poäng?

En annan tanke är att han faktiskt bara gör sämre versioner av tidigare bra filmer, men den åsikten tror jag får stå för mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0