Nyligen sedda filmer

Jodå jag hittade den långa listan:

- 9 av Shane Acker, producerad av tim burton. Animerad post-apokalyps som definitivt är sevärd
- Zombieland. Zombiekomedi där Woody Harrelson gör en strålande insats. För mig som har fobi för döda saker som äter dig levande hoppade jag till ett par gånger, men troligtvis tycker få att den är något äcklig. Dock smårolig.
- Mean Streets. Scorsesefilm. En film jag aldrig någonsin vill se igen, men den tilltalar säkerligen andra
- Taxi Driver. Bra scorsesefilm
- Plutonen. Oliver Stones vietnamkrigsdrama. Väldigt bra film och är lätt i toppen bland filmer om vietnamkriget, tillsammans med Deer Hunter, Full Metal Jacket och Apocalypse Now.
- Brazil. Terry Gilliam visar oss ett totalitärt och byrokratiskt framtidssamhälle. Väldigt bra, fantastisk scenografi, men aningen lång.
- Jarhead. Sam Mendez film om kuwaitkriget. Inte i klass med American Beauty, men väldigt sevärd.
- Clueless. Modern filmatisering av Jane Austins bok "Emma". Den nämndes i boken "1001 filmer du måste se innan du dör", men i ärligt talat så förstår jag inte varför...
- Do the right thing. Välberättad Spike Lee-film med snygg scenografi. Dock är den väldigt intensiv och kan uppfattas som jobbig
- Psycho. En av tidernas bästa filmer
- Vertigo. En annan bra Hitchcockfilm
- Sky Captain and The world of Tomorrow. Underhållande och matinéfilmskänsla. Väldigt roligt att jämföra förtexterna med äldre klassiker, såsom Casablanca
- Bonnie & Clyde. Såg den i skolan. Sevärd!
- Halloween. Vill du se en skräckfilm som inte skrämmer dig alls så kan du se den här.
- Guds stad. Fantastisk på alla sätt!
- Double Indemnity. Otroligt bra film noir av Billy Wilder. Stämningsfull och välberättad.
- Where the wild things are. Snygg och fin, men känslan efteråt var "men var detta allt?".
- Avatar. Jag tror inte det behöver nämnas så mycket mer.
- Sherlock Holmes. Kanske dom snyggaste eftertexter jag sett på länge, men det hjälper knappast en svag story.
- The Boys from Brazil. En ung judisk man upptäcker att Dr. Mengele planerar något frutkansvärt. Sevärd.
- Being There. Galet bra film med Peter Sellers som alla borde se.
- A Serious Man. Bröderna Coen ger sig på en modern och skum version av Jobs Bok. Inte dålig, men kanske inte den coenfilmen jag skulle rekommendera för andra.
- Paris, Texas. En väldigt bra film av Wim Wenders om en man utan minne.
- Alpha Dog. Nick Cassavetes historia om en "kidnappning" som gick fel. Justin Timberlake imponerar i en av rollerna, tro det eller ej.

Det är dom jag minns just nu...

Kommentarer
Postat av: Maddis

vafan, har du sett klart Paris, Texas utan mig? DUM!

2010-02-12 @ 13:30:28
URL: http://maddiss.blogg.se/
Postat av: jontha

facebook-stalker lockning, hur gör man dååårååå?

2010-02-17 @ 17:52:27
URL: http://kaptenhadiraja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0