Filmtips: Blindness

Det händer lite då och då att man får frågan ifall man har något tips på en bra film. Sedan början av sommaren har jag i princip alltid gett samma svar: Fernando Meirelles film Blindness (2008). Historien bygger på nobelpristagaren José Saramagos bok "Blindheten", där den grundläggande handlingen är att ett virus sprids i en onämnd stad som orsakar en slags "vit blindhet". Med andra ord så ser de drabbade ingenting mer än ett starkt vitt ljus. 

Meirelles, tycker jag, är en fantastiskt bra filmskapare. Han är tidigare känd för filmer som Cidade de Deus/City of God (2002) och The Constant Gardener (2005), som både är sevärda (särskilt City of God är suverän).

För den visuella stilen är temat väldigt enkelt. Ljusa färger, särskilt vitt, dominerar bildrutorna. Det är till och med till den nivån att den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Julianne Moore har färgat sitt (vanligtvis röda hår) blont.

Varför jag tycker att detta är en film som folk borde se är för att jag upplever att det är en film som verkligen berör. Även fast jag tyckte att vissa partier och scener var svåra eller jobbiga att se så kunde jag inte sluta tänka på den under flera veckors tid. Den tar nämligen upp temat om vår mänskliga natur. Hur reagerar vi på smittsamma epidemier? Hur fungerar ett samhälle som försätts i kaos, eller återgår till sitt naturtillstånd. Vad gör vi för att överleva? Men framförallt: hur påverkas relationer och mänskliga band i extraordinära situationer.

Jag hoppas att ni gillar den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0