Tema: Vampyrer

Få har nog missat att det råder en stor hype angående vampyrberättelser i böcker, filmer och tv-serier just nu. Och det är inte så konstigt: Film- och tvindustrin har, enligt Dagens Nyheter, omsatt 52 miljarder under de senaste två åren. En film eller serie gör succé och alla vill ha sin del av kakan genom att surfa på vampyrvågen. Min teori kring detta är att det råder i världsekonomisk kris just nu. Jag menar, numera kommer det inte så många storfilmer med orginella teman. Istället får vi se uppföljare, remakes eller berättelser som vi redan sett i olika versioner förut. Exempelvis har det kommit ännu en film om Robin Hood, en fjärde film i Terminatorserien osv. Visserligen är detta inte ett speciellt nytt fenomen, och dessutom kommer det även ett flertal filmer med orginella teman, men filmbranschen har allt mer börjat satsa på säkra kort som redan har en skara fans. Och likadant har vampyrtemat på så vis blivit en prioritet.

Det som egentligen förvånar mig är frågan: varför har denna vampyrtrend inte slagit så hårt förrän de senaste åren? På sätt och vis borde branschen ha förstått att historier kring vampyrer kan göras väldigt intressant, just för att de är såpass unika. Som antagonist (tänkt skurk) är vampyrerna helt optimala. De ser ut som människor och är överlägsna oss i styrka men behöver oss ändå för vårat blod och för att skapa fler vampyrer. Detta fantasifoster har på så vis petat ner oss från toppen utav näringskedjan. Att de dessutom har ett evigt liv borde även göra dom till bra huvudkaraktärer att följa, då de kan vara ögonvittnen till historiska händelser som vi annars bara kan läsa om i våra böcker.

Listan på filmer i "vampyrgenren" kan göras väldigt lång, och eftersom min flickvän under sommaren läste en kurs med namnet "Vampyrberättelsen från Dracula till Twilight" så har jag fått se en hel del av dess under de senaste månaderna.

Nosferatu, eine Symphonien des Grauen (1922)
Den tyske regissören Friedrich Willhelm Murnau ville göra en filmatisering av Dracula, men fick inte rättigheterna till historien ur Bram Stokers dödsbo. Istället döpte han kort och gott om greve Dracula till Greve Orlock, tillsammans med andra detaljer i berättelser och gjorde filmen Nosferatu, en av de tidigaste vampyrfilmerna. Boken om dracula lämpade sig nämligen väldigt bra för att göra stumfilm av, då den i princip helt är skriven genom en serie brev. På så sätt innehöll den mer beskrivningar än dialog, vilket var bra förutsättningar för formatet stumfilm. Max Schreck, som spelar greve Orlock, gör en väldigt bra insats som till och med skapade rykten om att han skulle varit vampyr på riktigt. Även detta har filmatiserats i Shadow of the Vampire (2000) (med bland annat John Malcovich, Willem Dafoe och Eddie Izzard i rollerna), som på ett bra sett leker med tanken att Schreck verkligen var en vampyr under Nosferatus inspelning.

Dracula (1992)
Francis Ford Coppolas Dracula är en klassiker i genren. Filmen har behållet de nationalromantiska dragen från historien och fokuserar mycket på Draculas (Gary Oldman) kärlek till Mina Murray (Winona Ryder). På så vis är det aldrig en skräckfilm, utan snarare en film om besatthet av kärlek.

Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)
En vampyrs bekännelse, baserad på boken av av Anne Rice, får vi följa Louis (Brad Pitt), en vampyr som fortfarande bär på en människlig själ. Han kan på så vis inte döda andra människor på grund av att han fortfarande känner empati och skuldkänslor. Historien bli på så vis en milstolpe i genren, just för att den presenterar "den goda vampyren".

Låt den rätte komma in (2008) och Vampyrer (2008)
Även Sverige har producerat filmer i genren. De senaste som jag vet om är filmerna låt den rätte komma in, baserad på boken av John Ajvide Lindquist, och Vampyrer. Den förstnämnda har nu även ombearbetats i en amerikansk version med namnet Let me in (2010) med permiär i oktober. Att döma av trailern verkar den dock vara väldigt lik orginalet.

Vampyrer såg jag dock inte nyligen, utan på Göteborgs Filmfestival för ett och ett halvt år sedan. Jag var nästan ensam i biosalongen (totalt kunde jag räkna till 6 stycken, men två gick efter ca 20 minuter). Jag vet inte om jag egentligen skulle rekommendera den för någon (den har fått 3,8 i betyg av 10 på IMDB), men det intressanta med den var att den presenterade vampyren som en sjukdom snarare än som en varelse. Filmens historia kretsar kring systrarna Vera och Vanja, där den ena har valt att vara vampyr fullt ut, och den andra försöker komma undan livet och hellre vill leva som människa. 

Twilight (2008)
Twilight-serien har dragit in 15 miljarder kronor hittills. Personligen kan jag inte förstå varför. Dock verkar dom gå bra så antingen har jag eller majoriteten fel.

Thirst (2009)
Thirst av Chan-Wook Park har jag ännu inte sett, men jag tänker ändå nämna den eftersom den verkar intressant. Temat, om jag förstår det rätt, handlar om en präst som av en slump blir en vampyr och sedan brottas med sin nyupptäckta lust för blod och död.
Chan-Wook Park har tidigare vunnit guldpalmen i Cannes 2004 med sin film Oldboy (2003), som var den andra filmen i hans hämndtriologi, tillsammans med Sympathy for Mr. Vengance (2002) och Lady Vengance (2005).

Efter att ha skrivit detta tror jag nog att jag insett att det egentligen inte råder en hype just nu, utan att detta snarare är toppen av en otroligt lång våg. Vampyrberättelserna på film kommer troligtvis inte bli lika intensiva, men temat kommer nog inte heller att dö ut.

Kommentarer
Postat av: Albin Olsson

OMG! Tjejen i "Let me in" är ju "Hit Girl" från "Kick-Ass"!

2010-09-22 @ 12:58:29
URL: http://albin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0