Tema: Vietnamkriget

Att hitta filmer som utspelar sig om eller under andra världskriget är inga problem alls. Det finns tusentals. Det går till och med att köpa DVD-boxar med tio stycken andra världskrigsfilmer. Vietnamkriget är dock svårare att hitta. Dels så tror jag det handlar om att detta är en krigsperiod som det stora landet i väst inte är så stolta över, varken för befolkning på hemmaplan eller soldaterna. Än intressant vinkel på filmerna om vietnamkriget blir således att de ofta skildrar hemskheterna i krig. Plågor, psykologisk tortyr och död blir temat, snarare än att det är något som är fyllt av ära och hjältemod. Det tycker jag är intressant, för sannolikt finns det väl inte någon egentlig ära i det faktum att folk har ihjäl varandra för deras lands ståndpunkt.

The Deer Hunter (1978). Denna tre timmar långa film av Michael Cimino skildrar tre vänner som åker till Vietnam för att "kämpa för sitt land". Går jag in mer på handlingen så avslöjar jag för mycket. Men detta är en film som egentligen skildrar dessa människors liv före och efter de upplevt något helt obeskrivligt hemskt. Ingenting blir sig likt efteråt. Bra spel av John Savage, Robert De Niro och Christopher Walken.

Apocalypse Now (1979). I början av 1900-talet gavs romanen Mörkrets Hjärta av Joseph Conrad ut. I Apocalypse now av Francis Ford Coppola är historien flyttad till Vietnamkriget istället. Det är över sju år sedan som jag såg denna film senast (och lika längesedan som jag läste romanen), så detaljer om handlingen kan jag inte riktigt minnas. Men i huvuddrag handlar den om Kapten Benjamin L. Willard (Martin Sheen) som får i uppdrag att färdas in i den "mörka djungelns hjärta" för att mörda en överste som, minst sagt, verkar ha förlorat sitt förstånd. En väldigt sevärd film vill jag dock minnas.

Platoon (1986). Udda nog har även Martin Sheens son, Charlie Sheen huvudrollen i en film i samma genre. I Plutonen skildrar Oliver Stone egentligen tre "krig": Ett inre moraliskt krig hos huvudkaraktären Chris (Sheen), ett krig mellan männen i plutonen och givetvis vietnamkriget. Fantastiskt skådespel av bland annat Willem Dafoe och högst sevärd. Johnny Depp har dessutom här en av sina första roller (med knappt några repliker alls).

Full metal Jacket (1987). Stanley Kubrik visar här en historia i två delar. I den första får vi se hur unga män tränas till att bli inhumana soldater, varav en utav dem blir brutalt mobbad av sergeanten som tränar dem. Den andra handlar sedan om hur denna träning gav sig till uttryck ute i kriget. Sevärd! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0