Inaktivitet

Det är svårt att blogga. Det är svårt att hitta på teman, läsa på om dem och framförallt se mycket film och ändå hålla ihop en normal vardag.

Men lite har jag ändå hunnit med. Här kommer några filmer jag hunnit med nyligen som jag tycker är (av olika anledningar) sevärda.


The Rocky Horror Picture show (1975) såg jag om med några kompisar som fredagsnöje för några veckor sedan. En kultfilm/musical som driver med äldre skräck- och b-filmer. Handlingen är enkel (?): Brad och Janet är nyförlovade och ska åka och hälsa på en gammal vän. Mitt i natten, regnet och skogen får de problem med bilen och tar skydd i ett franksteinsliknande hus där de möts av bl a en puckelryggad betjänt,  en proffessor iklädd kvinnokläder från galaxen transylvanien och Rocky (som ni själva får se vem, eller vad, han är). Bland annat Susan Surrandon, Tim Curry och Meatloaf i huvudrollerna. Jag har tidigare kallat filmen för en kultfilm, men efter att ha hört Kinos inslag om kultfilmer i P1 är jag osäker på vad begreppet betyder.

Trolljägaren (2010) är en norsk mokumentär som handlar om just det titeln avslöjar. Ett dokumentärfilmarteam följer efter en mytomspunnen jägare som visar sig jaga just troll i norges berg och skogar. Fruktansvärt rolig, orginell och en otroligt unik filmupplevelse. Se den!

Enter the void (2009). En visuellt helt storslagen film. Från första personsfilmning (och i viss mån i realtid) får vi följa en knarkande och langande tonåring i Tokyo. Kort in i filmen dör dock huvudkaraktären, men vi får fortfarande se världen från hans ögon, fast nu som ett spöke som vakar över hans syster. Även här: Se den!

Till sist såg jag igår om Martin Scorseses maffiarulle Goodfellas (1990), då flickvännen ännu inte hade sett den. Den är bra helt enkelt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0