Kommande filmer att se fram emot

Jag tror och hoppas och vill att detta ska bli ett bra filmår. Här är i vart fall några filmer som för många är efterlängtade i år:

Iron Sky (Premiär 18 april)
Vad skulle hända om nazisterna åkte till månen 1945, byggde en månbas och valde att komma tillbaka till jorden år 2018 (i en värld där USAs president är en kvinna mistänkt lik Sarah Palin)? Ja detta får vi se i filmen Iron Sky, en film som är helt utvecklad och finansierad av fans och publiken, så kallat crowd-funded. 
Jag försökte få biljetter till denna under filmfestivalen i Berlin, men istället blir det nog ett nytt försök i april
Läs mer här

Prometheus (Premiär 1 juni)
Ridley Scott är visserligen en väldigt ojämn regissör och har egentligen inte fått ur sig speciellt mycket bra sedan Gladiator (2000), men en prequel-spin off på Alien-serien får mig hooked direkt. Med skådespelare som Idris Elba (The Wire), Michael Fassbender (X-men, Fish Tank), Charlize Theron (Massor) och svenska Noomi Rapace, en bra miljö och en förbaskat snygg trailer gör att jag redan nu har markerat premiärdatumet i kalendern.
Läs mer här

The Dark Knight Rises (Premiär 25 juli)
Christopher Nolan är en otroligt intressant regissör och filmskapare. Redan sedan Memento har han varit på min lista över folk man bör hålla koll på. Att sedan The Dark Knight och Inception var två ruggigt spännande och nytänkande filmer gör att det ska bli riktigt intressant att se hur säcken i denna Batman-trilogi ska knytas ihop. 
Läs mer här

Cloud Atlas (Premiär 19 oktober)
Wachowski-bröderna är legender med The Matrix-serien (även om det bara är den första som håller en riktigt hög kvalitet). Här har de även dragit in regissören Tom Tykwer (Lola rent, Parfymen) för någon slags multiplotfilm som vi ännu inte fått veta särskilt mycket om. Om denna film blir bu eller bä får vi helt enkelt se. Men på min lista hamnar den.
Läs mer här

The Hobbit (Premiär 12 december)
Behöver jag ens presentera denna? Tolkienklassiker och föregångare till Sagan om Ringen, även denna av Peter Jackson
Läs mer här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0